Sid Meier's Civilization: The Board Game

Objavljeno subota, 03 decembar 2016

Sid Meier's Civilization: The Board GameNe tako davne 2010. godine, Fantasy Flight Games je odlučio da se oproba u "Civ Builder" (izgradnja carstva/civilizacije) žanru. Ovaj poduhvat izrodio je Board Game verziju dobro poznate kompjuterske igre "Sid Meier"s Civilization". Ova franšiza beležila je uspeh u prethodnih (skoro) 20 godina, što je FFG-u ulivalo nadu u projekat. Glavno pitanje je bilo, da li je moguće preneti dubinu i raznovrsnost, i brojne različite strategije kompjuterske igre na sto. Da li je FFG uspeo u tome, pročitajte u nastavku teksta.

"Sid Meier's Civilization: The Board Game" je "civ builder" igra za 2-4 igrača (5 sa ekspanzijom "Fame and Fortune"), a igra je fenomenalno izbalansirana, pa je igriva za bilo koji broj tih igrača. U zavisnosti od broja igrača i njihovo iskustvo, igra traje od 2-5 sati. Valja pomenuti da igra zauzima puno prostora (Igra sa mapom za 5 igrača zauzela je ceo moj sto od 1.8x1.2m), što nekima može biti problem.

Pregled igre

U igri "Sid Meier's Civilization" igrači počinju sa jednim gradom, i par jedinica, odakle moraju da se proširuju u veću i bogatiju civilizaciju. Svaki igrač na početku bira civilizaciju koju će povesti u budućnost (ili u propast). Ni jedna civilizacija nije ista, jer svaka ima svoje prednosti u odnosu na druge, kao i prednost u postizanju jednog od 4 uslova pobede.

Igrači će kroz brojne krugove igre pojačavati svoje vojske, unapređivati grad, istraživati mapu, i pregovarati sa saigračima (kako sa prijateljskim, tako i neprijateljskim civilizacijama), kako bi bili korak bliže da postanu najveća civilizacija na svetu. A kakva bi to adaptacija igre bila kad ne bi sadržala najveću lepotu video igre, više načina pobede. U igri "Sid Meier's Civilization" možete da pobedite istraživanjem leta u svemir (Tehnološka pobeda/Svemirska trka), napredovanjem na kulturnoj stazi (Kulturološka pobeda), sakupljanjem 15 zlatnika (Ekonomska pobeda), ili osvajanjem prestonice nekog od saigrača (Vojna pobeda). Pobednik je samo jedan, pa će tako prvi koji ispuni jedan od ovih uslova otići kući kao pobednik, dok će ostali otići kući podvijenog repa.

Komponente

Kao što je red, kod svake FFG igre, možete da očekujete kvalitetne komponente. Kada otvorite "Sid Meier's Civilization: The Board Game", videćete da je kutija puna raznovrsnih tokena, delova mape, karata raznih veličina i namena, plastičnih figurica, i drugih komponenata. Osnovna verzija igre dolazi sa izborom od šest različitih civilizacija (još puno njih dolazi sa ekspanzijama). Sve civilizacije su u startu prilično izbalansirane, mada svaka ima jedinstvene mogućnosti koje mogu, ali ne moraju, da Vam idu na ruku za ostvarivanje omiljenog uslova pobede. Za razliku od drugih "civ builder"-a, nema svaka civilizacija svoju boju, i jedinice. Igra dolazi sa 4 različite boje, za tokene i figure, pa će igrači morati da se odluče za jednu. Iako generalno nema potrebe za više boja (petu dobijate u ekspanziji), stiče se uticaj da je za vrednost igre boja mogla biti prilagođena civilizaciji, odnosno da se uradi više setova.

Mnogi zameraju FFG-u na izradi civilizacijskog lista. Odrađen je na tankom kartonu, i deluje kao da će se od upotrebe saviti i na kraju pocepati. Mnogo bolji posao bi odradili da su ih odradili kao borbene brojčanike za "REX", "SW: Imperial Assault" i druge igre sa sličnim brojčanicima. Treba znati da nije problem koristiti civilizacijeke listove, ali treba paziti na njih.

Kako se igra

U kutiji ćete naći i pravila za "Sid Meier's Civilization". Knjiga pravila za ovu igru ima 32 strane, što će neki smatrati za teška pravila. Doduše, dobar deo knjige pravila čine slike, i dodatna objašnjenja mnogih akcija i karata, tako da nema mesta strahu od kompleksnosti. Pravila su napisana jasno, a na zadnjoj strani imate dodatne podsetnike za igru. Ako planirate da igrate igru, svakako treba pročitati pravila, iako ispod imate ukratko opisan princip igre.

Postavljanje igre je drugačije za 2, 3, i 4 igrača, ali jednom kada se igra postavi na sto, mapa složi, pripremi Market, i igrači odaberu civilizaciju sa kojom će igrati, igra može da krene. Svaki igrač osniva prvi (glavni) grad, na svom delu mape. Ostali delovi mape su okrenuti licem na dole da predstavlja "Fog of War" efekat. Ove delove će igrači otkrivati tokom svog istraživanja. Svaki krug ima 5 faza, koje kreću od prvog igrača.

1. Početak kruga

- Pomera se token prvog igrača igraču levo
- Izgradnja grada: Igrač može da osnuje novi grad menjanjem figure istraživača za token sa gradom.
- Promena vlasti (državnog uređenja): Ako je igrač istražio novi oblik državnog uređenja, može da ga promeni u ovoj fazi.

2. Razmena

- Prihod: svaki igrač dobija tržišnu vrednost prema simbolima koje ima oko grada. Ovime se između ostalog plaća istraživanje nove tehnologije.
- Razmena sa igračima: Igrači mogu da pregovaraju sa saigračima o razmeni. Ovo uključuje obećanja, resurse, ucenu, i druge stvari.

3. Uređenje grada
(birate jednu od 3 opcije)

- Proizvodnja jedinice, građevine ili Čuda: svaki igrač će imati broj simbola sa čekićem oko grada. Ovi poeni se troše na izgradnju. Moguće je odraditi samo jednu izgradnju, a čekići se ne čuvaju za sledeći krug. Koristite ih pametno.
- Posvetite se umetnosti: Na ovaj način igrači dobijaju poene kulture. Koristite simbole kulture kako bi se kretali na kulturnoj stazi (što vodi ka Kulturološkoj pobedi), ili kako bi prizvali Velikog Vođu.
- Pokupite resurse: Ako igrač ne želi ni jedno od prve dve opcije, uvek može da pokupi resurse oko grada. Resursi se uglavnom koriste da aktiviraju specijalne sposobnosti na tehnološkim kartama.

4. Kretanje

- Svaki igrač može da pomeri neku ili sve svoje figure na mapi. Početna "brzina" figura je 2 za sve civilizacije (to pojačavate istraživanjem tehnologije), što znači da figure možete pomeriti samo 2 polja. Ukoliko želite da se krećete na neistraženom delu mape, možete da date 1 od 2 poena za kretanje i da okrenete deo mape po kojem bi se kretali.
- Borba*: Ako u nekom trenutku armija uđe u polje sa varvarskim selom, ili sa armijom drugog igrača, dolazi do borbe. Borba je malo čudna, i po mnogima najslabiji deo igre.
* Borba se u igri "Sid Meier's Civilization" vodi sistemom aduta, odnosno, sistemom papir-kamen-makaze. Svaki igrač koristi određeni broj svojih karata (borbenih jedinica) koje je ranije kupio. Karte predstavljaju Pešadiju, Konjicu, Artiljeriju, ili Avione. Svaka karta ima 4 različite strane, koje predstavljaju vojnu razvijenost igrača. Karte predstavljaju Pešadiju, Konjicu, Artiljeriju, ili Avione.
* Karte se igraju jedna po jedna, koristeći sistem aduta gde svaka vrsta karte nadjačava neku drugu. Jednom kada se sve karte postave, pobeđuje igrač koji ima veći zbir snaga u postavljenim kartama koje su preživele.

5. Istraživanje tehnologije

- Igrači u ovo delu kruga troše svoje poene razmene kako bi istražili novu tehnologiju. Za razliku od kompjuterske igre, ovde ne postoji tehnološko drvo, već tehnološka piramida u 5 nivoa tehnologije. To znači da igrač ne može da istraži tehnologiju drugog nivoa, ako nema 2 tehnologije prvog nivoa, ne može da istraži tehnologiju trećeg nivoa, ako nema 2 tehnologije drugog nivoa, i tako dalje. Svaki igrač dobija istovetne karte tehnologije od prvog, do četvrtog stepena, dok je tehnologija petog stepena jedna jedina u celoj igri, put u svemir.

Ovo predstavlja osnovni tok igre. Sigurno Vam deluje komplikovano, ali kada jednom prođete ceo krug, videćete da je prilično jednostavno.

Utisci

Ukoliko ste igrali neku "civ builder" igru do sada, znate da je izgradnja civilizacije teška, i da posao njenog vođe nikada nije završen. Znajte da ne treba žuriti, bar ukoliko ste novi igrač. Polako utonite u izgradnju, a nakon prvih par krugova znaćete kako i gde možete da napravite proboj.

U igri zaista ima mnogo stvari koje možete uraditi, pa je bitno da se priključite toku igre, i pratite njegov ritam. Jednom kada uđete u ritam, bićete u mogućnosti da radite na svojoj strategiji.

Kada ja pravim izbor igara, obavezno se zainteresujem za reigrivost. Koliko puta ću moći da odigram igru bez da mi dosadi. Ova igra je taj broj podigla na neverovatne visine. Ne samo da (sa ekspanzijama) postoji ogroman broj civilizacija, i delova mape, koji dodaju na reigrivosti, u igri je toliki broj tehnologija, da ne možete sve da ih izgradite u jednoj partiji, a i sami igrači igraju igru drugačije svaki put, što po mojim procenama ovu igru stavlja u sam vrh igara prema reigrivosti.

Ljubitelji kompjuterske verzije prietiće bitnu razliku između ove 2 verzije. Najveća razlika je u upravljanju gradom, koje je kod starijih delova franšize bio dosta bitan. Bitna stvar je da su ljudi zaduženi za "Sid Meier's Civilization: The Board Game" igru dizajnirali i osmišljali uz pomoć zaposlenih u Firaxis studiju, studiju trenutno zaduženom za dalji razvoj franšize. U vreme rada na igri, Firaxis je radio na petom delu franšize, pa je dobar deo novina koje je "Sid Meier's Civilization V" uveo, uključen u Board Game.

Moram da se osvrnem i na sistem borbe. Jedan sam od retkih, koji su uzdržani što se sistema borbe tiče. Sistem generalno nije loš, ali je dosta čudan. Ljudima koji vole kalkulisane borbe, i ljudima koji vole borbu šanse sa kockicama, teško je objasniti sistem aduta. Ono što meni smeta je uzimanje nasumičnih karata za borbu, i vođenje borbe bez znanja o jedinicama koje učestvuju. Ne mogu da kažem da sistem borbe uništava igru, ali bih voleo da je drugačije urađen.

Još jedna mana, koju sam pomenuo pri početku teksta jeste prostor koji igra zauzima... Igra dolazi sa ogromnim brojem komponenti koje treba staviti negde. Pored mape (koja je i sama dovoljno velika), tu je i Market tabla, na koju ćete staviti vojske, zgrade, Čuda, kulturne karte, kao i brojne druge stvari koje su sitne ali bitne. Kada uzmemo u obzir i prostor za civilizacijske liste, tokene i figure za svakog igrača (svaki igrač ispred sebe treba da ima prostora za svoju tehnološku piramidu), potrebna je stvarno velika površina, koju ne možete naći u svakoj kući. To ovu igru čini neigrivom u malim stanovima, ali je zato odlična za klupske aktivnosti.

Mane na stranu, "Sid Meier's Civilization: The Board Game" je izvrsna igra. Odlična je za početnike, kao i za okorele igrače. Ljubitelji kompjuterske igre će uživati u njoj. Iako traje više od 2 sata, ova igra ne gubi na zabavi, i skoro da nema praznog hoda.
Konačno mišljenje

Kupovinom ove igre dobijate upravo ono što ste očekivali. Igru baziranu na popularnoj franšizi, ali ne i preslikan "gameplay". "Sid Meier's Civilization: The Board Game" predstavlja samu srž kompjuterske igre, čineći igru igrivom u par sati, za razliku od dana, nedelja ili meseci igranja kompjuterske igre.

U pitanju je fantastična "civ builder" igra, primamljiva ljubiteljima kompjuterske franšize i novim igračima. Ovo je igra za koju Sid Meier treba da bude ponosan što nosi njegovo ime.

Možete li izgraditi Carstvo koje odoleva zubu vremena? Hoćete li biti na nogama kad se slegne prašina, ili ćete ljubiti cipelu vojskovođe koji Vas je pobedio? Saznajte u igri "Sid Meier's Civilization: The Board Game".

Vrline:

- Reigrivost kakvu nema ni jedna igra
- Puno različitih komponenti